هر سال در کشورمان پیش می‌آید که چند روز پشت سر هم تعطیل رسمی باشد. منظورم صرفا عید نوروز نیست. همین هفته گذشته را به خاطر بیاورید. روزهای عزاداری تاسوعا و عاشورا همیشه تعطیل هستند. اما امسال این دو روز درست در وسط هفته قرار گرفتند. بسیاری از کارمندان و مدیران این هفته کلا سر کار نرفتند. البته این موضوع  کاملا به خودشان مربوط است نه من. برای من مسئله‌ایی که مهم است رسیدگی به کارهای شرکت در چنین مواقعی است. فرض کنید مدیر شرکتی هستید. بعد از مدت‌ها قصد سفر به کشور خارجی دارید. چند روز تعطیلی وسط هفته فرصت خوبی است تا به جسم و روحتان آرامش هدیه کنید. روزهای آخر تا جایی که می‌توانید کارهای مشتریان‌تان را راست و ریست می‌کنید که در طول این یک هفته تعطیلی اتفاقی برای مشتری‌های شرکت نیفتد. درست روزهای دوم و سوم سفر، زمانی که از هیاهوی کاری به دور هستید، یکی از شرکت‌هایی که با آنها همکاری می‌کنید به شما پیام می‌دهند که جنسی که قرار بوده برای فلان مشتری شما بفرستیم به هردلیلی کنسل شده است. فرض کنیم قرار بوده که شما از کسی برای مشتری‌تان میلگرد بخرید. میلگرد فروش هم سفارش را کنسل کرده است. از طرفی شما در سفر هستید(چه خارجی و چه داخلی). همکاران شما هم همگی در تعطیلات هستند. شماره تماس مشتری‌تان را ندارید. مشتری هم  بی‌خبر از همه جا منتظر میلگرد است تا ساختمانش را بسازد.  وقتی آدرس ایمیل یا شماره تماس مشتری را ندارید چطور می‌توانید به او خبر دهید که سفارش‌اش کنسل شده است؟

  1. شاید با خودتان بگویید «خب اینکه کاری ندارد، کسی را به شرکت بفرستد تا شماره مشتری را پیدا کند». البته این راه شدنی است، اما اگر شخص قابل اطمینانی نداشته باشد چه؟
  2. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اصلا چرا شماره تماس مشتری فقط باید در دفتر ثبت شده باشد؟
  3. فکر می‌کنید اگر این مدیر، نرم‌افزار CRM را روی گوشی‌اش داشت نگران چنین مسئله‌ایی می‌شد؟

وقتی قرار باشد هر جا که می‌روید شرکت‌تان را هم همراه خود ببرید هرگز چنین مسائلی پیش نخواهد آمد.

تمام این مثال و این صحبت به خاطر حرفی بود که چند روز پیش از یکی از دوستانم شنیدم. البته این دوست من اطلاعات زیادی درباره نرم‌افزار CRM ندارد اما حرفش باعث شد من این پست را بنویسم. دوستم بی اطلاع از بسیاری از کاربردهای سی آر ام، معتقد بود که سی آر ام فقط به درد ثبت مکالمه کارمند فروش و مشتری می‌خورد. ثبت مکالمه، فقط یکی از مزیت‌های نرم‌افزار CRM نسبت به دفتر و اکسل است.

وقتی از خاصیت ابری بودن(cloud base) CRM حرف می‌زنیم، شاید خیلی به چشم‌مان نیاید. اما زمانی‌که در شرایط بحرانی قرار گرفتیم، مثل اتفاق فرضی که در بالا توضیح دادم، این ویژگی کسب و کارمان را نجات می‌دهد.