بازاریابی یک فرایند اجتماعی- مدیریتی است که به وسیلهی آن، افراد و گروهها، نیازها و خواستههای خود را از طریق تولید، عرضه و مبادلهی کالاهای مفید با دیگران، تأمین میکنند. انجمن بازاریابی آمریکا نیز بازاریابی را فرایندی شامل برنامهریزی و تحقق یک ایده، تبلیغات و سپس توزیع کالا، خدمت و اندیشه جهت برقراری مبادله دانسته است تا به وسیلهی آن بتوان اهداف فردی و سازمانی را برآورده ساخت.
مطلب مرتبط : جایگاه یابی یا پوزیشنینگ Positioning
مصرف کنندگان اعم از مصرف کنندگان بالفعل،بالقوه،محتمل و پنهان چه کسانی هستند؟ Occupants
افراد در بازار به دنبال خرید چه کالا یا کالاهایی هستند، یعنی موضوع خرید آنها چیست؟ Objects
مصرف کنندگان در بازار، با چه هدف یا اهدافی کالاها را میخرند؟ Objectives
چه افراد یا سازمانهایی در بازار به دنبال خرید کالاها هستند؟ Organizations
عملیات خرید مصرف کنندگان چگونه است و آنها به چه طریقی اقدام به خرید می کنند؟ Operations
مطلب مرتبط : محصول و کانال
افراد چه موقع و در چه موقعیتهایی در بازار اقدام به خرید می نمایند؟ Occasions
مصرف کنندگان در بازار از کجا و کدام فروشگاهها خرید می کنند ؟ Outfits
مطلب مرتبط: محصول فروش